اطلاع رسانی 85

مرجع تصویب : قوه قضائیه       دوشنبه 7 مهر 1404

شماره ویژه نامه : 2052 سال هشتاد و یك شماره 23448

 

دستورالعمل كادرسازی، جانشین پروری و شایسته گزینی مدیریتی در قوه قضائیه

 

 

شماره 100/34504/9000                                                              1404/7/2

 

جناب آقای دكتر اكبرپور

 

رئیس محترم هیأت مدیره و مدیرعامل روزنامه رسمی كشور

 

روگرفت دستورالعمل شماره 100/34435/9000 مورخ 1404/7/2 صادره از جانب ریاست محترم قوه قضائیه در خصوص «كادرسازی، جانشین پروری و شایسته گزینی مدیریتی در قوه قضائیه» به منظور درج در روزنامه رسمی به پیوست ایفاد می گردد.

 

مدیركل دبیرخانه قوه قضائیه ـ مسعود ستایشی

 

 

 

شماره 100/34435/9000                                                              1404/7/2

 

دستورالعمل کادرسازی، جانشین پروری و شایسته گزینی مدیریتی در قوه قضائیه

 

مقدمه

 

در راستای تحقق سیاست ها و راهبردهای سند تحول و تعالی قوه قضائیه مبنی بر جانشین پروری، کادرسازی و شایسته گزینی و به منظور تقویت نظام مدیریت قوه قضائیه و انتخاب و انتصاب مدیران از طریق شناسایی و ارزیابی افراد با استفاده از معیارهای شایستگی و همچنین با هدف ثبات مدیریت دستگاه قضایی، افزایش انگیزه کارکنان و شفاف سازی فرایند اداره و بهبود بهره وری سازمانی، «دستورالعمل کادرسازی، جانشین پروری و شایسته گزینی مدیریتی در قوه قضائیه» به شرح زیر است:

 

ماده1ـ تعاریف و اختصارات مذکور در این دستورالعمل در معانی زیر به کار می رود:

 

الف ـ معاونت: معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه ؛

 

ب ـ مشاغل مدیریتی: سمت های قضایی و اداری كه مدیریت بخشی از قوه قضائیه را بر عهده دارند؛

 

پ ـ مدیران: مدیران قضایی و اداری در سطوح پایه، میانی، ارشد و عالی؛

 

ت ـ کمیته مرکزی: کمیته مرکزی انتصابات، موضوع ماده (6) این دستورالعمل؛

 

ث ـ کمیته استانی: کمیته استانی انتصابات، موضوع ماده (8) این دستورالعمل؛

 

ج ـ کارگروه های تخصصی: کارگروه های تخصصی موضوع ماده (14) این دستورالعمل؛

 

چ ـ کانون های ارزیابی: کانون های ارزیابی موضوع ماده (16) این دستورالعمل؛

 

ح ـ اداره کل: اداره کل کادرسازی قوه قضائیه، مستقر در معاونت؛

 

خ ـ الگوی شایستگی: مجموعه ای از شاخص های مورد نیاز برای تصدی مشاغل مدیریتی و ویژگی های شخصیتی مرتبط با شغل است به نحوی كه مأموریت ها و وظایف شغلی در حد استانداردهای مورد انتظار انجام پذیرد.

 

د ـ کادرسازی: فرآیندی است مشتمل بر شناسایی، ارزیابی، جذب، آموزش، هدایت، حمایت و به کارگیری افراد صالح، مستعد و شایسته برای احراز مشاغل مدیریتی و جانشین پروری با رعایت الگوی شایستگی.

 

ذ ـ ارزیابی: فرآیند بررسی و تعیین میزان توانمندی افراد بر اساس الگوی شایستگی؛

 

ر ـ شناسایی: ایجاد ساز و کار و تعیین معیارهایی از قبیل دانش و تجربه، روحیه جهادی و انقلابی، رعایت اخلاق اسلامی و کرامت انسانی، استقلال و نفوذناپذیری، انگیزه، و اصالت خانوادگی برای کشف افراد مستعد مشاغل مدیریتی بر اساس الگوی شایستگی؛

 

ز ـ پایش: نظارت مستمر بر عملکرد مدیران و توانایی مدیریتی آنان و بررسی روند آن؛

 

ژ ـ دانش افزایی: افزایش توان علمی، تخصصی و مدیریتی با اجرای برنامه ها و دوره های آموزشی بدو و ضمن خدمت برای آمادگی تصدی مشاغل مدیریتی و بهبود عملکرد مدیران.

 

تبصره ـ تعیین پست های سازمانی و سطوح مدیریتی مدیران به موجب ضوابطی است که ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل توسط معاونت با همکاری معاونت راهبردی تدوین و پس از تأیید رئیس قوه قضائیه قابل اجرا است.

 

ماده2ـ اهداف این دستورالعمل به شرح زیر است:

 

الف ـ جانشین پروری و توانمندسازی مدیران به منظور شناسایی استعدادهای منابع انسانی شایسته به ویژه جوانان برای انتصاب در مشاغل مدیریتی.

 

ب ـ افزایش انگیزه كاركنان و مدیران توانمند از طریق ایجاد فضای رقابتی سالم و عادلانه كردن فرآیند انتخاب و انتصاب در مشاغل مذكور؛

 

ماده3ـ کادرسازی مدیریتی در قوه قضائیه، با رویکرد انتخاب مدیران اصلح در چهار سطح مدیریتی شامل مدیران پایه، میانی، ارشد و عالی است.

 

ماده4ـ فرآیند کادرسازی، جانشین پروری و شایسته گزینی در مشاغل مدیریتی به شرح زیر است:

 

الف ـ جمع آوری اطلاعات و بررسی اولیه در مورد افراد واجد شرایط و اخذ پیشنهاد از اشخاص حقیقی و حقوقی بر اساس شرایط و ضوابط مقرر؛

 

ب ـ تعیین حد نصاب امتیازات مشاغل مدیریتی و انتخاب استعدادهای برتر و ارزیابی بر اساس الگوی شایستگی به منظور تعیین سطح شایستگی به پیشنهاد معاونت و تصویب کمیته مرکزی؛

 

پ ـ معرفی افراد نیازمند توانمندسازی به امور آموزش قوه قضائیه برای طی دوره های آموزشی در چارچوب ضوابط مربوط؛

 

ت ـ درج اسامی و مشخصات واجدین شرایط در بانك اطلاعاتی؛

 

ث ـ بهره گیری از بانك اطلاعاتی در انتصابات، جابجایی ها و ارتقاء افراد در مشاغل مدیریتی.

 

ماده5 ـ به منظور نیل به اهداف کادرسازی، کمیته مرکزی در معاونت اول قوه قضائیه، کارگروه های تخصصی، کانون های ارزیابی و اداره کل در معاونت و کمیته های استانی در دادگستری استان ها تشکیل می شود.

 

ماده6 ـ اعضای کمیته مرکزی عبارتند از:

 

الف ـ معاون اول قوه قضائیه (رئیس)؛

 

ب ـ دادستان کل کشور؛

 

پ ـ معاون منابع انسانی و امور فرهنگی (دبیر)؛

 

ت ـ معاون راهبردی قوه قضائیه ؛

 

ث ـ دادستان انتظامی قضات؛

 

ج ـ رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه.

 

چ ـ یکی از قضات پایه 11 به انتخاب رئیس قوه قضائیه؛

 

ماده7ـ وظایف کمیته مرکزی به شرح زیر است:

 

الف ـ سیاست گذاری، و تعیین خط مشی و ایجاد سازوکار لازم برای انتصاب کلیه مدیران؛

 

ب ـ تعیین ضوابط و شرایط و همچنین معیارها و شاخص های عمومی و اختصاصی تصدی پست های مدیریتی مشمول این دستورالعمل، بر اساس پیشنهاد دبیرخانه؛

 

پ ـ توسعه شیوه های سنجش شاخص های شایستگی با استفاده از فناوری های نوین از قبیل هوش مصنوعی شامل آزمون های روان شناسی، شخصیت شناسی و شبیه سازی موقعیت های مدیریتی؛

 

ت ـ بررسی پیشنهادهای معاونت و سایر بخش های ذی ربط از قبیل دادستانی کل کشور یا دادسرای انتظامی قضات و پیشنهاد جابه جایی مدیران ارشد و عالی به رئیس قوه قضائیه جهت اتخاذ تصمیم؛

 

تبصره1ـ کمیته مرکزی در راستای شناسایی و ارزیابی مدیران ارشد و عالی حسب مورد از بانک اطلاعاتی معاونت و سایر سوابق موجود در معاونت راهبردی و مراجع نظارتی استفاده می کند و در صورت لزوم نظر مشورتی این مراجع را اخذ و نسبت به انجام مصاحبه با فرد پیشنهادی به طریق مقتضی اقدام می کند.

 

تبصره2ـ در صورتی که دستور جلسه مربوط به مدیران سازمان ها و مراکز تابعه قوه قضائیه باشد، رئیس مرجع ذی ربط نیز بدون حق رأی به جلسه دعوت می شود. دبیر جلسه چنانچه حضور اشخاص دیگر را ضروری بداند، می تواند از آنان برای شرکت در جلسه دعوت کند.

 

تبصره3ـ در خصوص دادستان ها و مقامات قضایی دادسرا ماده (289) قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 با اصلاحات و الحاقات بعدی رعایت خواهد شد.

 

ماده8 ـ به منظور شناسایی افراد برای تصدی مشاغل مدیریتی پایه و میانی قضایی و اداری، در دادگستری های استان ها، کمیته استانی در دادگستری کل استان با ترکیب زیر تشکیل می شود:

 

الف ـ رئیس کل دادگستری استان (رئیس)؛

 

ب ـ معاون منابع انسانی و امور فرهنگی (دبیر)؛

 

پ ـ دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان؛

 

ت ـ مسؤول واحد نظارت و ارزشیابی قضات استان؛

 

ث ـ مدیر حفاظت و اطلاعات دادگستری استان؛

 

تبصره1ـ کمیته استانی نسبت به شناسایی افراد مستعد برای تصدی مشاغل مدیریتی دادگستری استان اقدام و به معاونت اعلام می نماید. معاونت می تواند جهت بررسی پیشنهادها مراتب را به اداره کل ارجاع دهد.

 

تبصره2ـ دبیر جلسه چنانچه حضور اشخاص دیگر را ضروری بداند، می تواند از آنان برای شرکت در جلسه دعوت کند.

 

ماده9ـ جلسات کمیته مرکزی و استانی به ترتیب با حضور حداقل 5 و 3 نفر از اعضا رسمیت می یابد و ملاک تصمیم گیری رأی اکثریت حاضران است.

 

ماده10ـ اداره کل دارای وظایف زیر است:

 

الف ـ جمع آوری و دسته بندی اطلاعات واصله از واحدهای مختلف قوه قضائیه و اطلاعات و تجربیات مدیران دستگاه قضایی و انتقال آن به اداره کل آموزش و فراهم نمودن زمینه ارتقا و آماده سازی آنان در راستای جانشین پروری؛

 

ب ـ بررسی پیشنهاد دادگستری استان ها و سایر بخش های قوه قضائیه در خصوص انتصاب مدیران و انجام اقدامات مقدماتی از قبیل تشکیل پرونده و استعلام سوابق از مراجع ذیربط از قبیل مراجع نظارتی و اداره کل آموزش قوه قضائیه و طرح در کانون ارزیابی و اعلام نتیجه به کارگروه تخصصی مربوط؛

 

پ ـ تبادل اطلاعات با واحدهای مختلف با هدف شناسایی افراد مستعد، شایسته و توانمند به منظور کادرسازی و استفاده آن ها در مشاغل مدیریتی قضایی و اداری؛

 

ت ـ تشکیل بانک اطلاعات مدیران و تهیه جداول جایگزینی، جانشینی و پیشنهاد نصب مدیران قضایی و اداری با همکاری مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه؛

 

ث ـ انجام امور اداری مربوط به کارگروه تخصصی و کانون های ارزیابی از قبیل دعوت از اعضا، تشکیل جلسات، انجام مکاتبات و ابلاغ مصوبات؛

 

ج ـ جمع بندی نتایج کارگروه تخصصی و اعلام آن به معاونت،

 

چ ـ اجرای سایر برنامه های ابلاغی از سوی معاونت.

 

ماده11ـ معاونت دارای وظایف زیر است:

 

الف ـ بررسی گزارش و پیشنهاد کارگروه تخصصی مربوط در خصوص انتصاب مدیران و اعلام مراتب حسب مورد به کمیته مرکزی یا کمیسیون نقل و انتقال قضات یا اداره کل سازمان طبقه بندی مشاغل؛

 

ب ـ ارزیابی توانایی های مدیریتی داوطلب در زمان جذب اولیه (بدو استخدام) و تجمیع سوابق آن در اداره کل بر اساس سیاست های ابلاغی قوه قضائیه جهت استفاده بهینه از آن؛

 

پ ـ بازبینی کاربرگ های ارزیابی کارکنان اداری (پایه و میانی) با هدف تشخیص و شناسایی کارکنان مستعد تصدی مشاغل مدیریتی؛

 

ت ـ برنامه ریزی در خصوص دانش افزایی مدیران با طراحی، تعریف و اجرای دوره های آموزش بدو و ضمن خدمت با همکاری معاونت راهبردی؛

 

ث ـ تدوین و جمع آوری اطلاعات و تجربیات مدیران دستگاه قضایی و انتقال آن به افراد واجد شرایط و فراهم کردن زمینه ارتقاء و آماده سازی آنان به عنوان جانشین.

 

ج ـ تشكیل كارنامه مدیریتی برای هر یك از مدیران و ارزشیابی عملکرد مدیریتی آنان به صورت سالانه و درج نتایج ارزیابی در کارنامه و ارسال نسخه ای از كارنامه مدیریتی جهت درج در سوابق مدیران قضایی به دادسرای انتظامی قضات و حفاظت و اطلاعات به منظور استفاده در ارتقا یا جابه جایی مدیران؛

 

چ ـ نظارت بر عملكرد مدیریتی مدیران در طول انجام مأموریت از حیث رعایت ضوابط قانونی و سیاست های قوه قضائیه.

 

ح – تشکیل کانون های ارزیابی؛

 

خ ـ تشکیل کارگروه های تخصصی ارزیابی مدیران قضایی و اداری (اعم از پایه و میانی)؛

 

تبصره ـ ضوابط و نحوه تشكیل كارنامه مدیریتی حسب مورد با همکاری معاونت و دستگاه های نظارتی، از قبیل دادسرای انتظامی قضات و مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه تهیه و ابلاغ می شود.

 

ماده12ـ مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با همکاری معاونت مکلف است ظرف 6 ماه از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل، سامانه «بانك اطلاعات مدیران قوه قضائیه» را جهت شناسایی و ارزیابی و سایر مراحل کادرسازی، جانشین پروری و شایسته گزینی مدیریتی را طراحی و در اختیار اداره کل قرار دهد. تعیین دسترسی ها با تصویب کمیته مرکزی خواهد بود.

 

تبصره  ـ سامانه مذکور باید به نحوی طراحی شود که دارای قابلیت های مورد نیاز در اجرای این دستورالعمل باشد.

 

ماده13ـ معاونت راهبردی دارای وظایف زیر است:

 

الف ـ ارزیابی عملکرد واحدهای قضایی و اداری قوه قضائیه از جمله دادسراها و دادگستری ها از حیث رعایت شاخص ها و ضوابط مربوط به عملکرد سازمانی و اعلام آن به معاونت به همراه پیشنهاد ؛

 

ب ـ طراحی کاربرگ های متحدالشکل نشان گذاری و شناسایی افراد مستعد تصدی مناصب مدیریتی در قوه قض قضائیه ییه حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل، با همکاری معاونت، دادستانی کل کشور، دادسرای انتظامی قضات و مرکز آمار و فناوری اطلاعات به نحوی که در اختیار کلیه بخش های مرتبط قرار می گیرد.

 

پ ـ ارائه پیشنهاد در خصوص بهبود روش ها و ارتقای فرآیندهای مربوط به استعدادیابی و جانشین پروری در قوه قضائیه با همکاری معاونت و ارائه به کمیته مرکزی جهت اتخاذ تصمیم؛

 

ت ـ تهیه و تصویب تشکیلات اداری متناسب با وظایف مذکور در این دستورالعمل.

 

ماده14ـ کارگروه های تخصصی ارزیابی مدیران قضایی و اداری (اعم از پایه و میانی)  وظیفه بررسی نتیجه ارزیابی کانون ها و انجام سایر امور محوله از سوی کمیته مرکزی یا معاونت را برعهده دارند. این کارگروه پس از بررسی پرونده و سوابق و در صورت لزوم انجام مصاحبه چنانچه فرد معرفی شده توانمند باشد، در بانک اطلاعاتی درج و در غیر این صورت به اداره کل آموزش معرفی می کند.

 

ماده15ـ کارگروه های تخصصی مرکب از اعضای زیر است:

 

اعضای کارگروه تخصصی ارزیابی مدیران قضایی:

الف ـ معاونِ معاون اول قوه قضائیه؛

 

ب ـ قائم مقام معاونت؛

 

پ ـ قائم مقام معاونت راهبردی.

 

ت ـ معاون رئیس حوزه ریاست؛

 

ث ـ معاون حفاظت مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه؛

 

ج ـ معاون نظارت و ارزشیابی دادسرای انتظامی قضات؛

 

چ ـ معاون نظارت بر دادسراهای دادستانی کل کشور؛

 

2 ـ اعضای کارگروه تخصصی ارزیابی مدیران اداری (پایه و میانی):

 

الف ـ رئیس امور کارگزینی اداری و استخدامی؛

 

ب ـ مدیرکل تعیین صلاحیت و اسناد مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه؛

 

پ ـ مدیرکل سازمان و طبقه بندی مشاغل؛

 

ت ـ دو نفر متخصص و خبره در امور اداری و مدیریتی به تشخیص معاون منابع انسانی و امور فرهنگی.

 

ماده16ـ هر یک از کانون های ارزیابی مرکب از تعداد 3 نفر از قضات مجرب و كارشناسان خبره در زمینه های قضایی ـ مدیریتی و روان شناختی است که به بررسی ویژگی های شخصیتی، علمی و مدیریتی مدیران قضایی پایه و میانی می پردازند.

 

ماده17ـ جلسات کارگروه تخصصی و کانون های ارزیابی در اداره کل تشکیل می شود. جلسات کارگروه تخصصی با حضور اکثریت رسمیت می یابد و ملاک تصمیم گیری در کارگروه تخصصی و کانون های ارزیابی، رأی اکثریت حاضران است.

 

تبصره ـ مدیر کل کادرسازی بدون داشتن حق رای دبیرکارگروههای تخصصی می باشد.

 

ماده18ـ مدیران، از قبیل مقامات عالی قضایی، معاونان، رؤسای سازمان ها و مراكز وابسته به قوه قضائیه، می توانند نسبت به معرفی و پیشنهاد افراد شایسته جهت تصدی مشاغل مدیریتی حسب مورد به کمیته مرکزی یا معاونت اقدام نمایند.

 

ماده19ـ دادسرای انتظامی قضات و دادستانی کل کشور حسب مورد مکلفند کاربرگ ارزشیابی مدیران قضایی را با همکاری مرکز آمار فناوری و فناوری اطلاعات به نحوی بازطراحی نماید که ارزیابی مدیریتی آن ها به عنوان یکی از شاخص ها تلقی شود. مراجع مذکور در صورت مطالبه کمیته مرکزی یا معاونت گزارشی از عملکرد مدیران واحدهای قضایی را از حیث وظایف مدیریتی ارسال می نماید.

 

ماده20ـ از تاریخ اجرای این دستورالعمل هرگونه انتصاب، جابجایی و ارتقاء افراد در مشاغل مدیریتی، بر اساس ضوابط مذكور در این دستورالعمل صورت می پذیرد. مقررات این دستورالعمل مانع اختیارات رییس قوه قضائیه در انتصاب مدیران نیست.

 

ماده21ـ شناسایی، پایش و ارزیابی و انتصاب مدیران پایه و میانی سازمان ها و مراکز وابسته به قوه قضائیه حسب مورد تابع ضوابط مربوط به سازمان ها و مراکز مربوط است که مشمول این دستورالعمل نمی شوند.

 

ماده22ـ نظارت بر اجرای این دستورالعمل بر عهده معاون اول قوه قضائیه است. معاونت به صورت سالانه گزارش اجرای این دستورالعمل را به  معاون اول قوه قضائیه ارائه می کند.

 

این دستورالعمل جایگزین دستورالعمل کادرسازی مدیریتی در قوه قضائیه مصوب 1398 است و در 22 ماده و 9 تبصره در تاریخ 1404/7/2 به تصویب رئیس قوه قضائیه رسید. تمامی دستورالعمل ها و مقررات مغایر ملغی است.

 

رئیس قوه قضائیه ـ غلامحسین محسنی اژیه

 

 

دکتر علی صابری 23 بازدید 1404/07/15 0 نظر

دیدگاه کاربران

;





;

شبکه های اجتماعی

رفتن به بالا

لطفا کمی صبر کنید ...